FORMÅL
Hvad vil vi med vores antimobbestrategi
Vi vil fjerne eller reducere mobning på skolen og i SFO/ Klub. Vi ønsker overordnet en skole og SFO/ Klub, hvor såvel børn som voksne trives, er glade og har overskud til det arbejde, der skal gøres. Det handler primært om at holde fokus på og styrke relationerne i mellem alle, der færdes på skolen. Både relationer børnene imellem og mellem pædagoger/lærere og barnet, samt til forældrene. Vi ønsker, at alle skal føle sig værdsat og være del af et fællesskab på Havland Privatskole.
BEGREBER
Hvad forstår vi ved trivsel
Grundlæggende god trivsel er det bedste værn mod, at mobning opstår. Ved trivsel forstår vi, at man som
menneske føler sig anerkendt og deltager i et fællesskab. Trivsel er, at man oplever glæde, tilfredshed og
udvikling.
Hvad forstår vi ved mobning
Mobning er, når en person gentagne gange og over tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller
flere personer. Vi opfatter mobning som en problemstilling i relationerne mellem eleverne, og dermed et fælles problem for hele klassen eller en gruppe af elever. Mobning kan komme til udtryk gennem negative handlinger så som:
Direkte fysisk vold, skub, spark, slag etc.
Handlinger i form af ord, trusler og hån, samt det at sige ubehagelige og lede ting.
Handlinger uden ord ved brug af grimasser og i det hele taget kropslig provokation.
Negative handlinger kan også udtrykkes mere indirekte gennem social isolering og udelukkelse fra gruppen
Digital mobning på div. platforme i form af udtalelser eller billeder af andre personer med negativ karakter.
Hvad forstår vi ved konflikter
Konflikter er en naturlig del af livet, når mennesker er sammen. En konflikt kan defineres som:
En tilstand, hvor uforenelige krav imellem to eller flere parter fører til kamp mellem dem.
En strid imellem modstridende behov eller interesser.
En krise i menneskers interaktion.
FOREBYGGELSESSTRATEGI:
På forældremøder informeres forældrene om skolens mobbestrategi.
Til de årlige forældremøder er mobning på som punkt, hvor skolens syn på mobning fremlægges og debatteres med forældrene. Ofte anvender vi små film, f.eks. dem fra Mary Fonden, som oplæg til snakken om mobning og hvilken rolle vi alle har i, at dette ikke finder sted på skolen.
Hvad gør vi for at fremme elevernes sociale trivsel og modvirke mobning
Løbende over året afholder skolen & SFO/ Klub trivselsdage for alle, men der arbejdes dagligt med børnenes trivsel, da dette er en forudsætning for god indlæring.
Følordning mellem de små og større elever. Børnene skal i denne forbindelse lære at tage ansvar for andre og for skolens ting. Man kan arbejde med børnenes indfølingsevne – hvordan man snakker med og til hinanden – impulskontrol, hvor børnene lærer at forstå og at styre deres vrede. Der er læsegrupper, trivselsdage og andet, hvor børnene er sammen på tværs af små og store.
I undervisningen arbejdes der på tværs af årgangene. Der arbejdes bevidst med forløb, som fremmer fælles elevaktiviteter i klassen, og som fører frem til noget, eleverne aktivt kan være sammen om, hvilket forebygger mobning.
Lærerne skal have samværet i klassen på som et fast punkt ved elevsamtalerne og interessere sig for klassens sociale liv.
Ledelsen skal sikre, at personalet arbejder anerkendende i relationer med børnene og ud fra Havland Privatskoles værdigrundlag. Ledelsen skal vægte fælles oplevelser og tilse, at der prioriteres tid til dette i dagligdagen. Der skal ligeledes skabes fysiske muligheder for samvær og aktiviteter i skolens ude- og inde miljø, så mobning derigennem forebygges.
I hver klasse etableres et forældreråd med deltagelse af valgte forældre og klasselærer.
De arbejder med klassens trivsel og har ansvar for, at trivsel er på dagsordenen ved klasseforældremøder.
I SFO/ Klub afholdes der infomøder med forældrene med fokus på gruppens trivsel
Elevernes rolle
Eleverne skal til alle tider udvise almindelig høflig optræden i handling og tale overfor andre elever og personale, samt udvise forståelse for emnet og aktivt deltage i indsatser på skolen.
Forældrenes rolle
Via forældrerådet, som findes i hver klasse, drøfter forældrene klassens sociale liv, og planlægger arrangementer, hvor forældrene, sammen med eleverne, foretager sig ting som f.eks. udflugter for klassen, klassefester, videoaften, fisketure, pige/drenge eftermiddag eller aften osv.
Forældrene har ansvar for, at børnene møder friske, udhvilede og forberedte til skoledagen.
Forældrene har ansvar for, at børnene har eller lærer en etisk omgang med de sociale medier, og at de lærer at omgås andre på en god og ordentlig måde.
Forældrene har pligt til at møde op på skolen, hvis der indkaldes til møder, hvor mobning er hovedemnet for mødet, som en naturlig konsekvens af, at det er et fælles ansvar at medvirke til god trivsel.
Ressourcepersoner
Alle i personalegruppen på Havland Privatskole har ansvar for trivslen på skolen i dagligdagen.
Der er dog en særlig forpligtigelse på ledelsen og udvalgte pædagoger, som arbejder forebyggende med indsatser i klasser eller knyttet til enkeltpersoner, med henblik på at arbejde forebyggende. Der arbejdes ud fra den kognitive ressource orienterende tænkning. Disse personer fungerer også, som et akut beredskab og arbejder med mægling og relations opbygning.
Hvordan opdager vi eventuel mistrivsel hos én eller flere elever.
Klasselæreren og forældrene er som oftest dem, der opdager, hvis et barn mistrives. Læreren henvender
sig til forældrene eller omvendt.
Hvordan opdager vi eventuelle problemer i relationen mellem lærere/pædagoger og elever?
Hvis der er problemer i relationen mellem lærer og elev opdages det oftest af forældrene. Det kan også
være kollegaer, ledelsen eller læreren selv.
INDGRIBEN
Hvordan griber vi ind, hvis vi oplever mistrivsel hos én eller flere elever.
Vi har samtaler med barnet, forældrene og klassen. I nogle tilfælde tilknyttes skolens resursepersoner, som så arbejder med både det barn, der mistrives, og med relationerne i klassen. I samtalerne med resursepersonerne arbejdes der med social træning, negative grundtanker, selvværd osv. Ud fra et ressourceorienteret syn på barnet.
Vi arbejder også med SMTTE modellen, hvor lærerteamet i fællesskab drøfter barnet, tiltag og tegn.
Hvordan handler vi, når mobning er konstateret.
Mobning er ikke en konflikt, men et overgreb, og i tilfælde af mobning tages der affære, så tidligt som
muligt. Resursepersonerne/ Lærerne / pædagogerne arbejder ud fra følgende plan: – Stop mobning!
Samtale med det barn, der bliver mobbet
Samtale med de børn, der mobber – enkeltvis
Samtale med de børn, der mobber – samlet
Samtale med de børn, der mobber – sammen med det barn, der bliver mobbet
Møder mellem forældre, skolelederen og personalet.
Opfølgende samtaler
Til hvert ovenstående punkt findes uddybende punkter i metoden ”Stop mobning” hentet fra bogen
”Er du med mod mobning”
INFO TIL FORÆLDRENE
Møde mellem forældre, skolelederen og personalet skal dels informere, men samtidig også danne grundlag for en fælles indsats mod den konstaterede mobningen.
For personalet omkring klassen
Personalet orienteres på et opfølgende møde og går i gang med udarbejdelse af SMTTE-modellen, med henblik på at iværksætte indsatser.
Hvordan sikrer vi, at mobning ikke gentager sig
Opfølgende samtaler, hvor aftaler forventningsafstemmes, og der laves klare målsætninger for vurdering af forløbet efterfølgende.
Hvordan håndterer vi eventuelle problemer i relationen mellem personale og elever
Der sættes ind med supervision fra skolelederen og der laves klare målsætninger for vurdering af forløbet efterfølgende.
Hvor kan elever, ansatte og forældre henvende sig med spørgsmål vedr. sociale trivsel
Til personalet, ledelsen eller bestyrelsen, der alle er forpligtet på at handle ved henvendelser af denne karakter.
BESTYRELSEN & LEDELSENS ROLLE
Hvad gør bestyrelsen og ledelsen for at fremme elevernes sociale trivsel og modvirke mobning
Vi værdsætter fællesskabet og har løbende fokus på værdisamarbejdet mellem både personale, forældre og elever. Ledelsen er med i klassen, hvis der skønnes behov for dette.
Hvad gør ledelsen for at udvikle de ansattes kompetencer i forhold til at fremme elevernes sociale trivsel og modvirke mobning
Uddannelse af personalet er en væsentlig faktor som løbende tilstræbes.
Der fastholdes fokus på udarbejdelse af trivselsplan, som tager udgangspunkt i trivselsundersøgelsen og egne observationer i dagligdagen. Disse behandles løbede på personalemøder.
Der lægges vægt på fællesoplevelser, da dette er med til at fremme venskaber og skabe tolerance og forståelse i elevgruppen.
Hvordan sikrer ledelsen optimalt samarbejde mellem skole og SFO/Klub omkring elevernes sociale trivsel:
Ledelsen sikrer at skole og SFO/ Klub arbejder sammen i forbindelse med emner i skolen.
Ledelsen sikrer en god overlevering fra skole til SFO/ Klub f.eks. at SFO personalet henter børnene i klassen, således at de hver dag har mulighed for at udveksle dagens forløb og opmærksomhedspunkter. Ledelsen deltager aktivt ved forældremøder og ved forældresamtaler efter behov.
Hvilken konkret rolle har bestyrelsen i arbejdet med at fremme elevernes trivsel og modvirke mobning
Bestyrelse har pligt til at videregive oplysninger til skolen, der kan have indflydelse på den daglige trivsel på skolen og i SFO. Bestyrelsen er løbende på bestyrelsesmøder involveret i udarbejdelse af trivselsplanen, og de er med til at sikre arbejdet med forældrerådene i klasserne.
Gældende fra 01.08.2024 vedtaget af bestyrelsen for Havland Privatskole.